Wedstrijd spelvormen algemeen

algemeen
Alle 9 en 18 holes wedstrijden zijn qualifying tenzij de baan non-qualifying is of de wedstrijdleiding in overleg met de REH commissie de wedstrijd als non-qualifying bepaalt.

fourball-betterball
Een fourball betterball is een partij waarin twee spelers hun beste bal spelen tegen de beste bal van twee andere spelers. Ieder speler speelt met zijn eigen bal.
Bij matchplay wordt een hole gewonnen door het team met de beste netto score.
Handicapverrekening: de speler met de laagste playing handicap (stel speler A) krijgt geen slagen. De andere drie spelers krijgen een aantal handicapslagen dat gelijk is aan 90% van het verschil tussen handicap van A en hun eigen playing handicap.
Voorbeeld:
A (12) en B (19) spelen tegen C (16) en D (20).
A krijgt geen slagen.
B krijgt 90% van (19-12) is 90% van 7 is 7 – 0,7 is 6,3 afgerond 6 slagen.
C krijgt 90% van (16-12) is 90% van 4 is 4 – 0,4 is 3,6 afgerond 4 slagen.
D krijgt 90% van (20-12) is 90% van 8 is 8 – 0,8 is 7,2 afgerond 7 slagen.
Bij strokeplay geldt de laagste score van een van de partners als de score voor de hole.
Handicapberekening: de spelers krijgen het aantal slagen van hun playing handicap.

foursome
In een foursome partij spelen twee spelers tegen twee andere spelers; beide teams spelen slechts met één bal. De partners slaan tijdens de vastgestelde ronde om beurten af van de tee. Ook door de baan en op de green spelen ze beurtelings hun gezamenlijke bal.
Handicapverrekening:
Bij strokeplay: brutoscore – (playing handicap A + playing handicap B) : 2 = nettoscore.
Bij matchplay: het paar met de hogere gezamenlijke handicap (stel A en B) krijgt van het andere paar (C en D) een aantal handicapslagen dat gelijk is aan 50% van het verschil tussen de gezamenlijke handicaps (0.5 wordt naar boven afgerond).
Voorbeeld: A (12) en B (19) spelen tegen C (6) en D (14).
A en B krijgen van C en D een aantal handicapslagen dat gelijk is aan: {(12+19) – (6+14)}: 2 = (31-20) : 2 = 11 : 2 = 5.5  afgerond 6 slagen.

greensome
Ook in greensome spelen twee spelers tegen twee andere spelers. In greensome slaan alle spelers af. De partners van een team beslissen wie van hen de beste bal heeft gespeeld en met deze bal wordt verder gespeeld (de bal van de andere speler wordt opgenomen). De partners spelen de overgebleven bal om beurten (te beginnen met de partner wiens bal werd opgenomen), totdat deze is uitgeholed.
Handicapverrekening: de playing handicap van het paar is : 0,6 x de laagste handicap + 0,4 x de hoogste handicap.
Brutoscore – playing handicap = nettoscore.

matchplay
Matchplay wordt per hole gespeeld. Een hole wordt gewonnen door de speler die de hole uitspeelt in het minst aantal slagen.
De tegenstander hoeft eventueel niet meer uit te holen (“geeft de hole”), als hij de betreffende hole niet meer kan winnen. Een hole wordt gehalveerd als beide partijen de hole met hetzelfde aantal slagen uitspelen. De stand en de uitslag wordt als volgt weergegeven:
één of meerdere holes voor: holes UP;
één of meerdere holes achter: holes DOWN;
bij gelijke stand: ALL SQUARE.
Een vierbal matchplay is een partij waarin twee spelers hun beste bal spelen tegen de beste bal van twee andere spelers. Clubkampioenschappen worden zonder handicapverrekening gespeeld.

parkeertrofee
Eens per maand wordt een wedstrijd uit het wedstrijdprogramma gekozen waar de winnaar van de wedstrijd tevens de parkeertrofee in ontvangst mag nemen. De winnaar mag gebruik maken van de speciaal voor hem gereserveerde parkeerplaats, indien hij in het bezit is van een auto. Zodra hij niet aan de bovenstaande voorwaarden kan voldoen, gaat de trofee over naar de volgende geplaatste speler(ster). De wedstrijden met een “P”  staan vermeld op de wedstrijdkalender en op de website.

stableford
Bij stableford wordt de score op een bepaalde hole geïndexeerd met een aantal punten.
De vaste score voor een hole is de par van de hole + aantal handicapslagen.
meer dan één slag boven de vaste  score of geen score:  0 punten
één slag boven de vaste score: 1 punt
vaste score:  2 punten
1 slag onder de vaste score: 3 punten
2 slagen onder de vaste score: 4 punten
enzovoorts.

strokeplay
Bij strokeplay wordt het aantal slagen, gedaan over 18 holes, opgeteld ter verkrijging van de brutoscore. Na aftrek van de handicap van de betrokken speler blijft de nettoscore over. Bij het niet uitspelen van een hole moet de speler worden gediskwalificeerd. Winnaar bij strokeplay met handicapverrekening is de speler die de laagste nettoscore heeft gerealiseerd.
Bij clubkampioenschappen en de maandbekerwedstrijden geldt altijd de brutoscore.