De robotmaaier en de regels

Een grasmaaier, dus ook de robotmaaier, is volgens de definitie een ‘invloed van buitenaf’.
Met name is dit van belang bij Regel 9.6 (stilliggende bal bewogen) en bij Regel 11.1 (bal in beweging van richting veranderd of gestopt). Regel 14 is met de voorgaande regels nauw verbonden (Markeren, opnemen, droppen en plaatsen; spelen van de verkeerde plaats).

Als een stilliggende bal wordt bewogen door een ‘invloed van buitenaf/outside agency’ (hier dus de robotmaaier) dient deze te worden teruggeplaatst. Dit is uiteraard zonder straf. Van een afstand van 100 meter kan het onduidelijk zijn of de bal door de maaier van zijn plaats is gedrukt. Bij twijfel hierover mag u de bal dus niet terugplaatsen. U weet dan immers niet waar die bal lag. Dus dan spelen zoals de bal ligt.

Heeft u geen twijfel dat de bal is verplaatst dan moet u de bal terugplaatsen. U heeft gezien dat de bal is bewogen door de maaier maar u weet niet precies waar de bal lag op dat moment. Regel 14.2c zegt dat als u de plaats niet precies weet u deze bij benadering moet bepalen.

Een bewegende bal kan ook geraakt worden door de maaier. Dit heet ‘Rub of the green’. Regel 11.1 geeft hier de uitkomst. Gewoon de bal spelen zoals die ligt. Het kan soms meezitten maar ook tegenvallen. Gewoon accepteren en doorspelen.

Uw bal komt op de maaier en de maaier neemt de bal mee. Hier geeft Regel 11.1b de oplossing. U dropt de bal, of als de bal weg is, een vervangende bal, op de plek waar de bal in de bewegende maaier tot stilstand kwam.

Indien u niet volgens bovengenoemde regels handelt dan speelt u van de verkeerde plaats (Regel 14.7a) en krijgt u 2 strafslagen bij strokeplay en verlies u de hole bij matchplay.

De bal is ingesneden door de messen van de maaier. Wat nu? Regel 4.2c geeft uitkomst. Als de bal onbruikbaar is geworden mag u deze vervangen.

U heeft niet gezien dat de bal is bewogen maar een andere speler heeft dat wel gezien en  meldt later aan de wedstrijdcommissie dat u van de verkeerde plaats hebt gespeeld. Hier is gelukkig niets aan de hand. Regel 9.2a geeft aan dat als een speler niet op de hoogte is van het feit dat zijn bal was bewogen en hij een slag deed er geen sprake is van een overtreding.

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u deze altijd stellen aan de leden van de Rehco.